Een vaak vergeten taak van het onderhoud van de voertuigen is chassissmering. 50 jaar geleden maakte het deel uit van het olieverversingsproces, vooral omdat het moest. De moderne componenten van vandaag de dag hoeven niet regelmatig te worden gesmeerd, maar dat betekent niet dat ze nooit hoeven te worden onderhouden. Hoewel sommige nieuwere voertuigen “levenslang gesmeerde” onderdelen gebruiken, doen de meeste dat niet, en je moet de onderdelen aanpakken die wel onderhouden kunnen worden. Open de gebruikershandleiding van je voertuig en je vindt een lijst met geplande onderhoudsitems. Dit omvat alles, van distributieriemen en filters tot het vervangen van trekstangen en lagers. Elk item bevat een inspectiepunt, servicepunt en vervangingspunt, allemaal genoteerd in kilometerstand. Sommige zijn kritisch, andere minder.

Doe je het liever niet zelf? Neem dan contact op met de specialisten van Ambi Smeersystemen.

Chassissmering omvat een breed scala aan componenten, inclusief alle ophangingsbussen en -verbindingen, stuurverbindingen, stabilisatorstangen en U-gewrichten. Dit vereist dat je onder het voertuig kruipt, dus vergeet niet om altijd veiligheidsprocedures te volgen, inclusief kriksteunen (GEBRUIK ZE ALTIJD!) als je het voertuig moet optillen om eronder te komen. Sommige vrachtwagens en SUV’s zijn zo hoog dat je er onderdoor kunt glijden zonder het voertuig omhoog te brengen.

Je hebt ook vet nodig. Je wilt een vet gebruiken dat is ontworpen voor chassiscomponenten, dat meestal op lithium is gebaseerd. 

Stappenplan smeren

Benodigdheden voor smeren

  • Smeermiddel
  • Spuitpistool
  • Krik

Het laden het spuitpistool is gemakkelijk, maar kan ook lastig zijn als je nog nooit eerder gedaan.

  • Eerst trek je de zuiger terug en vergrendel je deze op zijn plaats.
  • Schroef vervolgens de hoofdcilinder los die het vet vasthoudt.
  • De buis heeft aan de ene kant een plastic dop en aan de andere kant een treklipje. De kant met het treklipje gaat naar de pompkop. Verwijder beide uiteinden, de dop en de trekring.

Als er nog vet is achtergebleven uit de tube die je eruit hebt gehaald, kun je het in de nieuwe tube stoppen zodat het niet verspild wordt. Draai vervolgens de bus terug op de pompkop en laat de zuigerhendel los. Nu is je pistool klaar voor gebruik.

Pin It on Pinterest